Varför behövs Ätlig skolgård?

På bara några generationer har vi i stort sett kopplats från det vi är allra mest beroende av för att överleva – vår matproduktion. Kunskap som har förmedlats från generation till generation i årtusenden har idag reducerats till att ”det finns i affären.” Vi tar det som självklart. Okunskapen det leder till gör vår situation mycket osäker i ett långt perspektiv. Vi har gjort oss beroende av en internationell matmarknad; ärtor från Guatemala, kiwi från Nya Zeeland och kött från Irland. För mindre än hundra år sedan var det en omöjlighet.

Vi vet att det gör vårt samhälle otroligt sårbart vid en katastrof, krig eller restriktioner i handelsavtal. Det leder dessutom till sämre matvanor såväl ur ett hälsoperspektiv som ett miljöperspektiv. Om det nu går att skilja dessa åt.

Vi behöver lära om. Barn och vuxna tillsammans.

Barn som själva odlar äter mer grönsaker och vågar prova mer. Har man vant sig vid nyskördade grönsaker är det svårt att förstå att någon vill äta det gröna Granny Smith-äpplet som färdats dagar i båt och lastbil för att slutligen hamna i affären, packas i en påse och vidare hem till var och ens fruktskål. Har vi lärt oss att vintersallaten går att odla året runt i vårt eget klimat finns inte längre någon anledning att köpa dyr machesallat från ett land långt borta.

Vi skulle som samhälle vinna mycket på att stärka kompetensen inom odling och användning av det vi odlat. Skolan både kan och behöver bli en viktig plattform för detta. Odlingen är både terapeutisk och pedagogisk. Om utemiljön planeras väl och används rätt kan den bidra till att barn, elever, sjuka som friska mår bättre både psykiskt och fysiskt. Idag är det vanligt att man i förskolan sår några frön med barnen. Men vi behöver låta odlingen bli en bas i undervisningen och låta mer verksamhet utgå ifrån det som är allra viktigast för vår överlevnad.

Pedagoger, kockar, trädgårdsmästare och andra intresserade behöver ha ett forum att mötas på och diskutera hur mat och odling ska bli en del av framtidens skola. Det behövs en organisation för att driva frågan framåt.

Syftet med Ätlig skolgård är att möjliggöra för mer odling och matlagning i grundskolor i Sverige.

Målet är att bilda ett starkt forum där vi kan lära tillsammans hur vi ska genomföra transformationen till att odling blir kärnan i undervisningen på allra bästa sätt för alla inblandade.

En spirande avokadoplanta

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *